Pārlekt uz galveno saturu

Ēšanas traucējumi

Kā vari sev palīdzēt, ja esi saskāries ar ēšanas traucējumiem?

Attēls
Ēšanas traucējumi jauniešiem
Izveidots: 26. maijs, 2022. gads
Atjaunots: 26. septembris, 2022. gads

Ēšanas traucējumi ir kompleksa traucējumu grupa, kurā tiek ietvertas dažādas grūtības, bet visbiežāk tās saistītas ar nepatiku pret savu svaru un ķermeņa ārējo izskatu:

  • Izmainīts ķermeņa tēls: realitātei neatbilstošs sava ķermeņa novērtējums - cilvēks to uztver kā pārāk resnu, neatbilstošu savām vēlmēm. Cilvēki ar ēšanas traucējumiem bieži redz un uztver savu ķermeni citādi, nekā to redz apkārtējie. Cilvēks vērtē sevi saistībā ar ārējo izskatu.
  • Apetītes izmaiņas: tiem, kuri saskārušies ar ēšanas traucējumiem ir sarežģīti pieņemt lēmumu, ko un kad ēst. Tas bieži saistās ar baiļu un vainas sajūtu. Rodas grūtības regulēt emocijas, uzņemto ēdiena daudzumu un izjust sāta sajūtu. Līdz ar to vai nu netiek uzņemts nepieciešamais ēdiena daudzums, vai tā ir par daudz, un cilvēks no tā mākslīgi atbrīvojas.

Vispārīga informācija

  • Lielākoties cilvēkiem grūtības un satraukums saistībā ar ēšanas procesu rodas vēl pirms citi to pamana;
  • ēšanas traucējumi var attīstīties jebkurā vecumā;
  • ēšanas traucējumi nav „meiteņu lieta”, tos var piedzīvot abi dzimumi;
  • ēšanas traucējumi ir nopietna diagnoze, kam nepieciešama specifiska ārstēšana;
  • jāpatur prātā, ka svara atjaunošana un uztura sakārtošana ir tikai pirmais atveseļošanās solis;
  • ir jāiemācās sadzīvot ar jauno svara pieaugumu/mazināšanos.

Pazīmes

 Emocionālās pazīmes, kas var liecināt par ēšanas traucējumiem:

  • izteiktas bailes no pieņemšanās svarā;
  • negatīvs vai pazemināts pašvērtējums;
  • bailes ēst publiskās vietās vai kopā ar citiem cilvēkiem;
  • cilvēks neizrāda satraukumu par strauju svara kritumu;
  • izdomā attaisnojumus, kādēļ ēst mazāk nekā nepieciešams;
  • sociālā distancēšanās;
  • var novērot emociju trūkumu vai vienveidīgas emociju izpausmes;
  • novērojama viegla aizkaitināmība;
  • straujas garastāvokļa maiņas.

Uzvedības pazīmes, kas var liecināt par ēšanas traucējumiem:

  • regulāra izskata pārbaude spogulī;
  • mazu porciju ēšana vai atteikšanās ēst;
  • izteikta pārņemtība ar ēdienu;
  • ēšana vienatnē;
  • ēdiena slēpšana, glabāšana;
  • novērojams, ka cilvēks pēc ēdienreizēm uzreiz pamet galdu, visbiežāk, dodoties uz vannas istabu;
  • rodas neparasti ēšanas rituāli, piemēram, ēdiens tiek griezts mazos gabaliņos, viens kumoss tiek košļāts nesamērīgi daudz reižu, ēšanas process noris ļoti lēni;
  • izmaiņas ierastajā ēšanas plānā, pakāpeniski izslēdzot dažādas uztura grupas, piemēram, atteikšanās no cukura, mīklas izstrādājumiem, ogļhidrātiem; pievēršanās veģetāram vai vegānam uzturam;
  • izteikta interese par gatavošanas raidījumiem, recepšu kolekcionēšana;
  • uzturā vēlas uzņemt tikai „drošus” vai „veselīgus” produktus;
  • labprāt gatavo maltītes citiem cilvēkiem, bet pats atsakās ēst;
  • var ēst dīvainus, neierastus ēdienu salikumus;
  • atsakās no ierastām ikdienas aktivitātēm;
  • slēpj svara izmaiņas, velkot platas drēbes;
  • hiperaktivitāte un nemiers, kas izpaužas kā grūtības nosēdēt mierā; visu laiku izjūt nepieciešamību darboties;
  • bieži tiek izveidots noteikts dienas ritms, lietu kārtība; ja šī kārtība tiek izjaukta, cilvēks var izjust lielu trauksmi;
  • ikdienā iekļauj pārāk daudz fizisku aktivitāšu;
  • nodarbošanās ar sportu, pat, ja fiziski nejūtas labi vai ir savainojies.

Vispārīgas fizioloģiskās pazīmes, kas var liecināt par ēšanas traucējumiem:

  • pamanāmas svara izmaiņas (svara pieaugums vai kritums);
  • krampji vēdera rajonā, citas nekonkretizētas sūdzības saistībā ar gremošanas sistēmu, piemēram, aizcietējumi, skābes atvilnis, u.c.;
  • meitenēm novērojamas izmaiņas menstruālajā ciklā (neregulāras mēnešreizes vai to pazušana);
  • apgrūtināta spēja koncentrēties;
  • izteikti pasliktināti vispārējo analīžu rādītāji;
  • reiboņi, kas var novest līdz ģībonim;
  • visu laiku cilvēks sūdzas, ka viņam ir auksti;
  • miega problēmas;
  • ja cilvēks no ēdiena atbrīvojas mākslīgi, piemēram, vemjot,  uz pirkstu virspusēm novērojamas tulznas vai iesprēgājusi āda;
  • var rasties problēmas ar zobiem (pārlieku liela jutība, sprēgājoši zobi);
  • sausa āda un nagi;
  • uz ķermeņa parādās liekais apmatojums;
  • mati kļūst plānāki, sausāki;
  • muskuļu vājums;
  • imūnsistēmas darbības pasliktināšanās.

Pastāv dažādi ēšanas traucējumu veidi. Tos atšķirt un labāko tālāko taktiku palīdzēs izlemt medicīnas jomas speciālisti – sākotnēji tas var būt ģimenes ārsts, tālāk lūdzot iesaistīties arī bērnu psihiatram, kurš veidos kopējo atbalsta komandu. Taču arī pašam ir iespēja sev palīdzēt, un uzsākt atlabšanas procesu mājās!

Sīkāk par konkrētiem ēšanas traucējumu veidiem

Pašpalīdzība

Ieteikumi, kā cilvēks ar ēšanas traucējumiem var palīdzēt sev pats:

  • lielākoties mediķu piedāvātās metodes un uzdevumi veidoti tā, lai palīdzētu ēšanas traucējumu skartajam cilvēkam izprast ar ēšanu saistītās neapzinātās domas, uzskatus un uzvedību. To mērķis ir likt apzināties savu uzvedību un saprast, kas to ietekmē, lai varētu paradumus mainīt. Ir cilvēki, kuri labprātāk saņemtu palīdzību no profesionāļiem, un ir cilvēki, kuri labprātāk sev palīdz paši;
  • arī tad, ja labprātāk tiec ar savām grūtībām galā pats, var būt nepieciešama citu cilvēku iesaistīšanās. Ir svarīgi apzināties savu atbalsta sistēmu – tie var būt draugi, vecāki, māsas vai brāļi, skolotāji, psihologs vai ārsts. Saproti, kāda veida palīdzība no šiem cilvēkiem tieši tev nepieciešama - tās var būt pastaigas pēc ēdienreizēm vai vienkārša sazvanīšanās brīdī, kad sajūties slikti;
  • grūtību pārvarēšana var būt ļoti sarežģīts process, tāpēc svarīgi apzināties savu motivāciju, iemeslus, kādēļ vēlies mainīt uzvedību. Mūsu emocijas un pašsajūta ir cieši saistīta ar mūsu domām par sevi un savu izskatu. Tādēļ pastāv iespēja, ka tavas sajūtas un domas par savu ķermeni, ir tādas pašas kā tavas sajūtas par sevi kopumā. Ilgtermiņā domā par sava pašvērtējuma stiprināšanu, talantu un pozitīvo īpašību apzināšanos.

Svarīgi! Viens no galvenajiem faktoriem, kas var palīdzēt veiksmīgi tikt galā ar ēšanas traucējumiem, ir spēja identificēt iemeslus, kādēļ vēlies atveseļoties. Palīdzošs var būt šāds vingrinājums: uzraksti uz lapas vismaz piecus iemeslus, kāpēc vēlies mainīt savus paradumus. Katram šis saraksts atšķirsies. Piemēram, ja cilvēks ar ēšanas traucējumiem nav spējīgs sēdēt pie galda ar tuviniekiem vai draugiem, par viņa motivāciju var kalpot spēja kopīgi ēst un socializēties kā agrāk.

Noderīgi vingrinājumi

  • Meditācijas vai relaksācijas, elpošanas vingrinājumi var palīdzēt novērst domas no paškritikas vai negatīvām domām.
  • Var palīdzēt vienkārša pašmasāža – iemasējiet rokas ar krēmu, kārtīgi masējiet galvu, mazgājot matus u.c. Tas var palīdzēt nomierināties.
  • Katru dienu trenē savas maņas, piemēram, vienu dienu pievērs uzmanību apkārtnes smaržām, citu dienu - skaņām, virsmu faktūrām. Svarīgi atrast mazas lietas, caur kurām iegūt pozitīvas emocijas.
  • Izkusties un vingro, bet dari to saudzīgi, gūstot prieku. Kaut vai dejo savā istabā!
  • Atceries, ka atveseļošanās process būs laikietilpīgs. Bieži vien pārmaiņas noris lēnām, tāpēc, ja nepieciešams, meklē profesionālu palīdzību vai atbalstu no ģimenes un tuviem draugiem.
  • Palīdzoši var būt konkrēta dienas grafika ieviešana, ieplānotas ēdienreizes, nodarbes, ar kurām novērst domas par ēdienu.
  • Pievērs uzmanību lietām, kas tev sagādā prieku un liek justies labi ar un par sevi.

Palīdzības saņemšana

Meklējot palīdzību, atcerieties, ka, lai gan slimībai ir savi tipiskie simptomi, katrs gadījums ir unikāls. Aakarībā no ēšanas traucējumu smaguma pakāpes, nepieciešamās palīdzības un atbalsta veidi atšķiras.

  1.  Ja izjūti satraukumu par savu izskatu un ķermeni, nekautrējies vērsties pēc atbalsta pie vecākiem un/vai draugiem.
  2.  Ja tev rodas jautājumi par savu veselības stāvokli, piesaki konsultāciju pie ģimenes ārsta. Viņš tevi var nosūtīt uz izmeklējumiem, piemēram, analīzēm. Atceries, ka arī tavs emocionālais stāvoklis var ietekmēt to, kā jūties. Uzlabo savu pašsajūtu, izmēģinot iepriekš uzskaitītās pašpalīdzības metodes.
  3.  Ja izjūti grūtības un rodas sajūta, ka nepieciešama papildu palīdzība, meklē to pie psihologa, psihoterapeita, skolas atbalsta personāla, uztura speciālista, ārsta. Atceries, ka atbalsta grupas un palīdzība internetā ir labs sociālā atbalsta rīks, bet sākotnēji ir svarīgi konsultēties ar profesionāli.
  4. Izvērtējot veselības stāvokli, var atklāties, ka tev nepieciešama medikamentoza terapija. Ārsts-psihiatrs var izrakstīt nepieciešamās zāles. Tādā gadījumā iespējama ir vairāku atkārtotu konsuItāciju nepieciešamība, lai ārsts redzētu, vai izrakstītās zāles darbojas atbilstoši, vai nepieciešams mainīt medikamentus.
  5. Ir situācijas, kad ilgstoša nepiemērota ēdiena uzņemšana būtiski apdraud kopējo veselības stāvokli un dzīvību. Šādās reizēs var būt nepieciešama ārstēšanās stacionārā, lai nodrošinātu ātru un efektīvu palīdzību ārsta-psihiatra uzraudzībā.

Ilgstoši neārstēti ēšanas traucējumi var novest pie nopietniem kardiovaskulārās un gremošanas sistēmas traucējumiem, notiek izmaiņas domāšanas procesā, ikdienas produktivitātē un emocionālā stāvokļa stabilitātē. Ir gadījumi, kad veselības stāvoklis ir tik kritisks, ka sekas ir letālas. Vislabākie izveseļošanās rādītāji ir cilvēkiem, kuriem ēšanas traucējumi konstatēti drīz pēc pirmo simptomu izrādīšanas, un strauji ir iespējams nodrošināt viņiem nepieciešamo ārstēšanu.

Saistītās ārstu specialitātes

Tēma

Ēšanas paradumi

Veselīgs uzturs nav pārāk sarežģīts, tomēr tam ir jāsatur visas organismam nepieciešamās uzturvielas.

Mentālā veselība

Mentālo veselību raksturo dažādi dzīves aspekti un svarīgi pievērst uzmanību tiem visiem, lai saprastu, vai jūtamies apmierināti ar savu ikdienu.