PVO Aprūpētāju prasmju e-apmācības ģimenēm ar bērniem ar attīstības traucējumiem vai aizkavētu attīstību
Atjaunots: 12. novembris, 2025. gads
Šis kurss domāts tiem, kuri aprūpē bērnus vecumā no 2 līdz 9 gadiem ar attīstības traucējumiem vai aizkavētu attīstību, jo īpaši komunikācijas un sociālās mijiedarbības jomā. Bērnam nav jābūt uzstādītai diagnozei. Kursa mērķis ir uzlabot aprūpētāju prasmi izmantot ikdienas rotaļas un mājas rutīnas kā iespēju veicināt bērnu komunikāciju, iesaisti aktivitātēs, pozitīvu uzvedību un sadzīves prasmes, vienlaikus uzlabojot aprūpētāju vispārējo labsajūtu. Šī kursa pamatā ir “PVO Aprūpētāju prasmju apmācības programma ģimenēm ar bērniem ar attīstības traucējumiem vai aizkavētu attīstību”.
Kā izmantot šo kursu un darba burtnīcu
Ieteicams sākt ar ievadu, lai iegūtu plašāku informāciju par kursu, un pēc tam secīgi apgūt visus moduļus. Tas nepieciešams tādēļ, ka kursā apgūtās prasmes cita citu papildina.
Katrs modulis piedāvās konkrētas prasmes un stratēģijas, ko izmantot praktiskajā darbā mājās kopā ar bērnu. Ieteicams apgūt vienu moduli ik pēc 4 vai 5 dienām, lai starplaikos būtu iespēja izmēģināt apgūtās prasmes. Tas nozīmē, ka kursa apguve aizņems aptuveni 2,5 mēnešus.
Iesakām izmantot kursa darba burtnīcu, lai izpildītu rakstveida uzdevumus, kā arī plānotu un pierakstītu, ko esat iemācījies, izpildot mājasdarbus. Moduļi sniegs visu informāciju par uzdevumu izpildi. Kursa darba burtnīcu var izdrukāt vai lietot elektroniski.
To var lejupielādēt un izdrukāt, lai tajā veiktu pierakstus, tāpat arī varat to saglabāt un aizpildīt elektroniski savā klēpjdatorā vai planšetdatorā. Lai burtnīcu aizpildītu elektroniski, jums, iespējams, vajadzēs lejupielādēt bezmaksas PDF programmatūru. Viena no šādām programmatūrām ir pieejama vietnē https://get.adobe.com/reader/
Tikpat labi varat izmantot pats savu piezīmju burtnīcu un ierakstīt tajā jautājumus, stratēģijas un ieteikumus, kā arī ierakstīt vai ierunāt piezīmes viedtālrunī.
Ko uzzināšu kursa ietvaros?
- Kā izveidot saikni ar bērnu, izbaudot un kopīgi veicot ikdienas aktivitātes.
- Kā justies drošāk, palīdzot bērnam komunicēt un apgūt jaunas iemaņas.
- Kā palīdzēt bērnam biežāk izrādīt atbilstošu uzvedību un retāk – nevēlamu uzvedību.
- Kā palīdzēt bērnam apgūt sadzīves prasmes.
- Kā parūpēties par savu veselību un labsajūtu.
Terminu skaidrojums
Kursā izmantoto vārdu un frāžu saraksts un to definīcijas
Informatīvie materiāli
11. modulis: Nevēlamas uzvedības novēršana
Kā palīdzēt bērnam noturēt uzmanību un kontrolēt savu uzvedību?
Kurss e-APA izstrādāts, balstoties PVO kursā “Aprūpētāju prasmju apmācības ģimenēm ar bērniem ar attīstības traucējumiem vai aizkavētu attīstību”. Kjara Sevilī (Chiara Servili) (PVO) ir atbildīga par projekta uzraudzību. Vanesa Kavallera (Vanessa Cavallera) (PVO) un Laura Pasione (Laura Pacione) (Toronto Universitāte, Kanāda) kopīgi veica eAPA izstrādei nepieciešamos projekta vadības uzdevumus.
Dokumenta “WHO eLearning Caregiver Skills Training for Families of Children with Developmental Delayys or Disabilities” (2021) tulkojums latviešu valodā. PVO neuzņemas atbildību par šī tulkojuma saturu vai precizitāti. Gadījumā, ja tiek konstatētas nesakritības starp dokumenta oriģinālversiju angļu valodā un tulkojumu latviešu valodā, dokumenta oriģinālversija angļu valodā tiek uzskatīta par saistošo un autentisko versiju.