Pārlekt uz galveno saturu

Vai vecākam jābūt kopā ar bērnu nodarbībā pie audiologopēda?

Kad vecāki pieņem lēmumu vērsties pie audiologopēda vai kāda cita funkcionālā speciālista, reizēm gaidas par to, kas īsti notiks, ko sagaidīt, var būt mulsinošas.

Attēls
audiologopēdija
Izveidots: 24. janvāris, 2023. gads
Atjaunots: 24. janvāris, 2023. gads

Vecāku iesaiste bērna nodarbībās pie speciālista ir būtisks aspekts, lai attīstības un rehabilitācijas process noritētu veiksmīgi. Lai gan vecāku iesaiste ir vēlama, reizēm tā tiek limitēta atkarībā no situācijas un bērna vecuma. Piemēram, jaunāka vecuma bērniem ir lielāka nepieciešamība sēdēt kopā ar vecākiem katrā nodarbībā, lai justos droši un, iespējams, vecāks varētu palīdzēt nodarbības procesā.

Kādos gadījumos vecāku klātbūtne ir vēlama?

Ņemsim par piemēru Denveras agrīnās intervences modeli, kur vecāku iesaiste ir galvenā programmas sastāvdaļa, lai ne tikai mācītu vecākiem, kā sadarboties ar bērnu, bet arī mācītu bērnam uzlabot valodas, sociālās un kognitīvās prasmes. Galvenie iemesli, kāpēc vecāku iesaiste ir svarīga.

  1. Vecāku izglītošana - nodarbības laikā vecākiem ir iespēja ne tikai uzdot sev interesējošus jautājumus par bērna attīstību, bet arī klātienē redzēt to, kādas metodes var tikt izmantotas, lai palīdzētu bērnam. Nodarbību laikā ir iespējams uzzināt, kādas ir bērna runas un valodas grūtības, iespējamos traucējumu cēloņus, traucējumu ietekmi uz vispārējo attīstību, terapijas virzienus un tās iespējamo ilgumu, kā arī informāciju par to, kādus uzdevumus nepieciešams veikt ikdienā, lai veicinātu rezultātu nostiprināšanu.
  2. Mērķu izvirzīšana - terapijas neatņemama sastāvdaļa ir mērķu izvirzīšana, lai sasniegtu vēlamos rezultātus. Reizēm vecāki vēlas mācīt bērnam runāt un veidot teikumus, lai gan bērnam būtu jāsāk ar skaņu vai zilbju atdarināšanu, ja runa nav attīstījusies un ir vērojama tās aizture. To nevar izdarīt bez vecāku iesaistes, tāpēc mērķiem un darbiem ir jābūt vienotiem no abām iesaistītajām pusēm.
  3. Progresa analizēšana - lai nodarbības būtu veiksmīgas un būtu vērojams progress, speciālistam un vecākam regulāri jārunā par to kā veicas nodarbībās un ārpus tām. Reizēm bērns kabinetā veiksmīgi spēj demonstrēt jaunās prasmes, bet jaunās prasmes netiek novērotas ārpus kabineta. Jo vairāk vecāki un speciālisti apspriež šādas nianses, jo veiksmīgāks un ātrāks var būt progress.
  4. Daudzveidīga mācību vide - lai nodarbību laikā iegūtās jaunās prasmes nostiprinātos, tās nepieciešams atkārtot/trenēt arī ikdienā. Piemēram, bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem speciālistu kabinetā izdodas veiksmīgi pareizi artikulēt konkrētās skaņas, bet ārpus kabineta tas neizdodas. Šī iemesla dēļ būtu nepieciešams kopā ar vecākiem apspriest, kādus mājasdarbus veikt, lai bērnam palīdzētu jaunās prasmes nostiprināt arī ārpus kabineta. Svarīgi ir šīs prasmes nostiprināt ikdienā, jo nodarbībā bērni pavada limitētu laika periodu un reizēm tas nav pietiekami, tāpēc vecāku līdzdalība ir jo īpaši svarīga.

Daļai bērnu, iespējams, nav nepieciešama vecāku iesaiste katrā nodarbībā. Vecākiem bērniem un pusaudžiem nereti nepieciešams parādīt savas prasmes un spēju rīkoties, nesaņemot vecāku komentārus.

Kādos gadījumos vecāku klātbūtne nav vēlama?

Neskatoties uz nepieciešamību pēc vecāku iesaistes nodarbībās, nereti tas var izrādīties traucējoši dažādu iemeslu dēļ.

  1. Ciešā piesaiste vecākiem reizēm neļauj bērnam izveidot sadarbību ar speciālistu.
  2. Motivācija ir svarīgs faktors veiksmīgai rehabilitācijai. Ja bērnam zūd interese par nodarbību, tas var ietekmēt mērķu sasniegšanu. Reizēm vecāki, esot nodarbībās un izmantojot telefonu, novērš bērna uzmanību. Rezultātā bērna motivācija darboties ar speciālistu zūd, jo bērns vēlas spēlēt telefonā spēles tāpat kā vecāki.
  3. Speciālista noteikumu ignorēšana no vecāku puses samazina tā autoritāti bērna priekšā un nelabvēlīgi ietekmē nodarbību un rehabilitācijas procesu.
  4. Vecāku pāraprūpe un vēlme pēc savas kārtības liedz veidot bērnam produktīvu saskarsmi ar speciālistu, bet speciālistam - darīt savu darbu.

Saistītās ārstu specialitātes