Pārlekt uz galveno saturu

Atlīdzības programmu lietošana bērniem ar autismu

Atlīdzības programmas ir noderīgs veids, kā veicināt bērnu pozitīvu uzvedību. Atlīdzības programmas var būt daudzveidīgas, sākot no vienkāršām uzlīmju kartēm jaunākiem bērniem līdz kabatas naudas sistēmām vecākiem bērniem.

Attēls
atlīdzības programma
Izveidots: 15. augusts, 2022. gads
Atjaunots: 18. janvāris, 2023. gads

 Jūsu ārsts var ieteikt vispiemērotāko atlīdzības programmu Jūsu bērnam. Turpmāk minētie principi attiecas uz visām atlīdzības programmām.

  • Lai nodrošinātu motivāciju, mērķiem jābūt skaidriem un sasniedzamiem.
  • Atlīdzībai jābūt interesantai bērnam, un tā nedrīkst būt viņam regulāri pieejama. Piemēram, maz ticams, ka bērns smagi strādās, lai nopelnītu došanos uz ātrās ēdināšanas restorānu, ja ģimene ikdienā tur regulāri ēd.
  •  Sāciet ar mazumiņu, bērnam ir nepieciešams iegūt atlīdzību, pirms uzdevums tiek padarīts grūtāks.
  • Nestrādājiet ar vairāk nekā 2 uzvedības modeļiem vienlaicīgi.
  •  Bērniem ar AST "sociālā nostiprināšana" (lepnuma izteikumi, apsveikumi) var nebūt noderīgi. Tā vietā izmantojiet strukturētu atlīdzību, piemēram, papildu rotaļu laiku, izbraucienus vai piekļuvi iecienītākajām aktivitātēm.
  •  Bērniem ar AST "grupas" atalgojuma sistēmas (visa klase vai visi brāļi un māsas) nav noderīgas un var radīt trauksmi. Izmantojiet atsevišķas programmas.
  •  Izmantojiet vizuālu norādi, kas palīdz izprast, palielināt pašcieņu un saglabāt precīzu uzskaiti. Tas var būt zvaigznītes diagrammas veidā, punktu sistēmā, kas reģistrēta žurnālā, vai pat puzles gabaliņu izveidošana no attēla un viena no tiem izdošana katru reizi, kad tiek sasniegts mērķis.
  •  Ja Jūs zaudējat entuziasmu, tāpat būs arī bērnam - nodrošiniet, ka regulāri pārskatāt atlīdzības programmu.
  •  Plānojiet uz priekšu. Atalgojums jāpiešķir tuvu tam brīdim, kad tas ir nopelnīts.
  • Atlīdzības programmas darbojas tikai ar uzvedību, kuru vēlaties redzēt "vēl", paredzamajai uzvedībai vienmēr jābūt formulētai pozitīvi (piemēram, "izmanto mierīgu balsi", nevis "nerunā").
  •  Atalgojamai rīcībai jābūt specifiskai un nepieciešamības gadījumā ierobežotai laikā (piemēram, nopelnīsi zvaigznīti par zobu tīrīšanu 2 minūtes vai par mierīgu uzvedību 1 stundu, nevis nopelnīsi zvaigznīti, ja šodien labi uzvedīsies).
  •  Ja bērns ir pabeidzis mērķa uzvedību, jāizsniedz atlīdzība – neatkarīgi no visa cita, kas notiek. (t.i., ja Jūs norādījāt, ka bērns nopelnīs zvaigznīti par zobu tīrīšanu, un viņš iztīra zobus un pēc tam Jums iesper, viņam tāpat jāsaņem zvaigznīte).
  •  Nekad nedrīkst atņemt nopelnītās atlīdzības. Bērnam ir ļoti maza jēga strādāt, lai nopelnītu atlīdzību, ja tos pēc iegribas var atņemt, un tādējādi Jūs faktiski pastiprināsiet negatīvo uzvedību.

Saistītās apakštēmas

Izaicinošā uzvedība

Personas ar autismu uzvedas “izaicinoši” biežāk nekā pārējie bērni, bet tas notiek tāpēc, ka viņi redz pasauli citādāk.

Atsauces

Materiāli veidoti sadarbībā ar www.autismsberniem.lv 

Materiāli un infografika tulkota no www.autismwales.org